Museums Over the Borders Etap II logo
Partner: Muzeum "Brama Frydlandzka" w Kaliningradzie     

Kulturalne (NIE)pokoje. Relacja z wydarzenia

wtorek, 14.06.2022 13:18

11 czerwca Muzeum Archeologiczno-Historyczne w Elblągu we współpracy z Biblioteką Elbląską im. C. Norwida zorganizowało otwarte wydarzenie pn. Kulturalne (NIE)pokoje. Okazją do uroczystości było zakończenie projektu „Muzea ponad granicami. Etap II" dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej, z Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa. W ramach projektu m.in. otwarto dwie nowe wystawy, utworzono ogród zielny czy zakupiono sprzęt do organizacji wydarzeń plenerowych.

Imprezę rozpoczęło spotkanie autorskie z Krystyną Kurczab–Redlich, znaną dziennikarką, reportażystką, wieloletnią korespondentką w Moskwie, autorką książek: „Pandrioszka", „Głową o Mur Kremla", „Wowa, Wołodia, Władimir. Tajemnice Rosji Putina", w których opisuje przemiany obyczajowe, społeczne i polityczne, jakie zachodziły w Rosji od lat 90. XX wieku do dziś. Spotkanie odbyło się w Bibliotece Elbląskiej im. C. Norwida, a prowadził je dyrektor biblioteki Jacek Nowiński. Rozmowy wysłuchało 79 osób. Na zakończenie chętni mieli możliwość zadawania pytań oraz uzyskania autografu na przyniesionej publikacji.

 

O godzinie 19.30 na dziedzińcu Muzeum zebrali się miłośnicy klasyki jazzowej, by wysłuchać koncertu młodych obiecujących elbląskich muzyków w składzie: Michał Korsak na perkusji, Kamil Hajduk na kontrabasie, Antoni Borycki na instrumentach klawiszowych i Szymon Dybała na trąbce. Artyści nie zawiedli oczekiwań publiczności i dali popis muzycznego kunsztu wykonując takie klasyki jak Autumn leaves, Blue monk, Blue bossa, Speak no evil czy Foot prints.

Ostatnim punktem Kulturalnych (NIE)Pokojów był spektakl Teatru Formy przygotowany na podstawie „Procesu" Franza Kafki, w reżyserii Józefa Markockiego. Na potrzeby przedstawienia na muzealnym dziedzińcu rozstawiono dwupiętrowe rusztowanie wokół którego rozgrywała się akcja. Widownia przez godzinę śledziła zmagania Józefa K., szarego człowieka wplątanego w bezduszne machiny tajemniczego urzędu, zmagającego się z niesłusznymi oskarżeniami, uciekającego przed wszystkowidzącym okiem systemu. Bohater ostatecznie nie zdołał uniknąć egzekucji z rąk postaci w czerwonych kostiumach. Wnikliwy widz mógł natomiast dostrzec w uniwersalnym i ponadczasowym dramacie Franza Kafki odniesienia do aktualnej sytuacji geopolitycznej.

Koncert oraz spektakl zgromadziły na muzealnym dziedzińcu publiczność w liczbie 229 osób.

Wstęp na wydarzenie był darmowy, a całość została sfinansowana ze środków Unii Europejskiej, w ramach Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa.

Za treść niniejszej informacji odpowiada Muzeum Archeologiczno-Historyczne w Elblągu i w żadnym wypadku nie należy przyjmować, że odzwierciedla ona stanowisko Unii Europejskiej, Instytucji Zarządzającej lub Wspólnego Sekretariatu Technicznego.



European Union